Barnehage > Barnehagegrupper

Barnehagegrupper

Den tysk-norske barnehagen i Oslo formidler norsk og tysk kultur, og stimulerer barnas språk- og kommunikasjonsevner. Barnehagen er det eneste tyskspråklige barnehagetilbudet i Norge.

Barnehagen tilbyr et trygt, sunt og integrerende miljø. Her vokser barna opp i beskyttede omgivelser og blir kjent med verdiene i et åpent samfunn. Også barn med andre morsmål enn tysk eller norsk vil raskt og problemfritt leve seg inn i de norsk-tyske omgivelsene hos oss.

• 12 måneder til 3 år

I spurvegruppen og sneglegruppen har vi mellom ni og tolv barn i en alder fra 1 til 3 år.

Hver gruppe har en pedagogisk leder og to assistenter. I hvert team er det medarbeidere med både tysk og norsk som morsmål. Småbarnsgruppene våre møtes dessuten ofte til aktiviteter på tvers av gruppene, og har et stort fellesområde i andre etasje.

Hver dag erfarer barna nye sanseopplevelser med hjelpemidler fra ulike områder (f.eks. musikk, språk, bevegelser eller natur).

Tirsdag er alltid turdagen. Da tar vi med barna til lekeplasser, på museer eller ut i naturen.

Til frokost trenger barna en matpakke hjemmefra. I barnehagen tilbyr vi melk og te, frukt og grønnsaker. Fire ganger i uken får vi levert varm lunsj fra et cateringfirma. Ettersom vi ikke kan servere lunsj når vi er på tur, trenger barna to matpakker med hjemmefra på tirsdager.

• 2,5 til 5 år

I uglegruppen og villsvingruppen er det 18 barn hver, alle i en alder fra to og et halvt til fem år, som tilbringer dagen sammen i barnehagen. Barna er sammen med en pedagogisk leder, en pedagogisk nestleder og en assistent. I hvert team er det medarbeidere med både tysk og norsk som morsmål.

Barn i de forskjellige gruppene møtes regelmessig. Ved aktiviteter som finner sted på tvers av gruppene, deler barna spennende opplevelser f.eks. på bevegelsesrommet, i lek med jevnaldrende og gjennom prosjektarbeid og smågruppearbeid.

Hver tirsdag er turdag. Da tar vi med barna til lekeplasser, på museer eller ut i naturen.

• 3 til 6 år

I friluftsgruppen tilbringer 18 barn i en alder fra tre til seks år barnehagehverdagen sammen. Barna er sammen med en pedagogisk leder, en pedagogisk nestleder og en assistent. I hvert team er det medarbeidere med både tysk og norsk som morsmål.

Som navnet friluftsgruppe tilsier, tilbringer ulvene mye tid utendørs, eller i sin egen hytte i Oslo-bydelen Berg.

Hver morgen møtes barna i ulvegruppens rom i barnehagen, og samme sted hentes de igjen om ettermiddagen. Etter morgensamlingen og en god frokost starter gruppen dagen sammen. Fire dager i uken drar ulvene ut i skogen eller til sin egen hytte i naturen. Dagliglivet i gruppen er preget av naturpedagogiske stimuli og utendørsaktiviteter.

Naturen gir oss plass til å finne roen. I tråd med idealene i norsk friluftsliv ser vi naturen som en ressurs for velvære. Her finner barna en god balanse mellom oppdagertrang og sinnsro, de får utløp for sin kreativitet og lærer å løse problemer på en selvstendig måte.

Naturen gir hvert barn sine egne utfordringer, som de vokser på å mestre. Her har barna alltid mange muligheter: De kan trekke seg tilbake og finne ro, eller oppdage spennende steder og lekemuligheter man ikke har innendørs. Slik blir barna kjent med egne behov, og de lærer å tyde kroppens signaler og å respektere andre menneskers følelser og behov.

Også i friluftsgruppen tilbyr vi mat og drikke (te/melk) samt frukt og grønnsaker.

• 5 til 6 år

I bjørnegruppen får barna i førskolealder (5–6 år) en optimal forberedelse til skolen, uten at det går på bekostning av frilek og individuell forskertrang. Barna er sammen med en pedagogisk leder, en pedagogisk nestleder og en assistent. Hvert team har medarbeidere med både tysk og norsk som morsmål.

Språket er et viktig element i pedagogikken vår og grunnlaget for all kommunikasjon. Derfor legger vi spesielt vekt på utviklingen av det tyske og det norske språket hos barna. Erfaringer fra andre tospråklige barnehager viser at det er nyttig for begge språk.

Fordi vi ønsker å gi barna en best mulig start på skolegangen, samarbeider førskolegruppen tett med barnetrinnet ved Den tysk-norske skolen. Barna i førskolen får besøke de laveste klassene på barneskolen, slik at de kan danne seg et inntrykk av den fremtidige skolehverdagen. Dessuten kommer barneskoleelever på besøk i barnehagen for felles aktiviteter, slik at de kan bli kjent med hverandre. Også felles fester bidrar til at overgangen fra barnehagen til skolen blir så enkel og trygg som mulig.

Som hos de andre barnehagegruppene, er tirsdag turdagen også for Bjørnene. Da drar vi til lekeplasser, går på museer, eller tar turen ut i naturen i og rundt Oslo.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske barnehagen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om barnehagen?

Sekretariat barnehage

Annette Yssen