Om oss > Våre verdier

Skoleutvikling

Den tysk-norske skolen i Oslo (DENOSO) har god kjennskap til egne styrker, tar sine satsingsområder på alvor og møter nye utfordringer med fleksibilitet.

Gjennom en målrettet, systematisk og reflektert prosess arbeider skolen kontinuerlig med å profesjonalisere virksomheten og tilpasse seg endrede rammevilkår og behov.

  • Den tysk-norske skolen i Oslo, med både AKS og SAKS, er en del av nettverket med over 130 tyske skoler i utlandet, og samarbeider tett med Den tysk-norske barnehagen i Oslo.

    PQM sikrer at skoleutviklingen skjer på en strukturert, planlagt og bærekraftig måte, og at hele skolefellesskapet involveres.
    Kvaliteten på undervisningen står i sentrum og er utgangspunktet for systematisk utvikling. Hele fellesskapet trekkes inn for å sikre åpenhet og tillit i arbeidet.

  • PQM-utvalget består av rektor, grunnskoleleder, PQM-ansvarlig og representanten fra SEG. Utvalget møtes ukentlig for å diskutere utviklingsarbeid, koordinere innsatsområder og planlegge evalueringer.

    PQM-ansvarlig har ansvar for å koordinere og kommunisere alt utviklingsarbeid, sikre åpne og bærekraftige prosesser, og sørge for evaluering av tiltak og beslutninger.
    I samarbeid med SEG utarbeider hun årsplanen og evaluerer denne ved skoleårets slutt.

    Utvalget møtes ukentlig. Dagens medlemmer er:

    • Dr. Ulrich Mayer (rektor)

    • Silke Stracke (grunnskoleleder)

    • Britta Platz (PQM-ansvarlig)

    • Ariana Peterca (SEG-representant)

  • SEG koordinerer utviklingsprosjektene, gir innspill til nye satsingsområder og veileder prosjektlederne.

    SEG velger en representant som deltar i de ukentlige PQM-møtene og fungerer som bindeledd mellom gruppene.

    SEG møtes fire ganger i året og består av prosjektledere, rektor, et styremedlem og PQM-ansvarlig.

    Medlemmene per i dag er:

    • Dr. Ulrich Mayer (rektor)

    • Silke Stracke (grunnskoleleder, leder for prosjektgruppe grunnskole)

    • Ariana Peterca (SEG-representant, leder for prosjektgruppe differensiering)

    • Britta Platz (PQM-ansvarlig)

    • Johanna Hermes (styret)

    • Anke Schellenberger (leder for prosjektgruppe inkludering)

    • Geeske Banck (leder for prosjektgruppe mediekonsept)

  • Prosjektgruppene møtes sju ganger i løpet av skoleåret på såkalte «grønne torsdager».
    Ved oppstart setter gruppene mål og lager en plan for hvordan disse skal nås. Gruppene opprettes på bakgrunn av både interne og eksterne evalueringer.

    PQM-ansvarlig og SEG støtter gruppene gjennom året. Ved skoleårets slutt evaluerer alle gruppene sitt arbeid.
    Prosjektgruppene varer som regel i flere år. Resultatene presenteres på slutten av året i form av et prosjektkafé for ansatte og styret.

    Dagens prosjektgrupper er:

    • Differensiering

    • Inkludering

    • Mediekonsept

  • Som et alternativ til prosjektgruppene kan lærere velge å delta i arbeidsgrupper. Disse dannes ved skolestart, og tema velges av lærerne selv.

    Resultatene presenteres på slutten av skoleåret i et prosjektkafé.

  • SMU er et lovpålagt organ i norske skoler, der representanter fra hele skolefellesskapet møtes.
    Utvalget arbeider med både det fysiske og psykososiale læringsmiljøet, og kan gi innspill og forslag til skolens ledelse.

    PQM, SEG og SMU samarbeider tett for å sikre en helhetlig skoleutvikling.

    SMU møtes minst seks ganger i året.

    Medlemmene er:

    Skoleledelse:

    • Dr. Ulrich Mayer / Dominik Schöneberg

    • Victoria Schneider (HR)

    • Johanna Hermes (styret)

    • Lena Dittes (grunnskolelærer)

    Elever:

    • Silke Spangler Roa (elevrådsleder)

    • Ellen Herzog Mate (elevrådsleder)

    • Rolf Ruppert-Ostad

    Foreldre:

    • Johanna Ostad (FAU)

    • Simone Hederle

    • Pedro Lind

    • Olga Brachner

    • Elizaveta Vereshchagina

  • Styre og ledelse (governance):

    1. Videre profesjonalisering av styrets og administrasjonens arbeid, med særlig vekt på interne kontrollrutiner.

    Pedagogiske mål:

    1. Satsing på digitalisering: videreutvikling av mediekonseptet, styrking av digital infrastruktur og kompetanse.

    2. Videreutvikling av differensiert undervisning og styrking av elevenes fag- og språkutvikling.

    3. Videreutvikling av språkbevisst undervisning.

 

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

 

Har du spørsmål om skolen?

PQM-ansvarlig

Britta Platz

E-Mail

SEG-ansvarlig

Ariana Peterca

E-Mail