Skole > Barneskole

Barneskole

Å begynne på skolen er en stor milepæl i barns liv. I lang tid på forhånd ser de – og foreldrene – frem til skolestarten i spenning. I den første tiden oppstår gjerne vennskap som kan vare i lang tid, og barna oppdager nye sammenhenger og dimensjoner i livet. Våre lærere og pedagogiske medarbeidere bidrar til å gjøre denne viktige livsfasen i barneskolen til noe helt spesielt, og slik legge grunnlaget for en vellykket og fremfor alt lykkelig skolegang.

• I grunnskolen har vi i dag ca. 135 elever fordelt på åtte klasser. Vanligvis består av en klasse av 17–22 elever.

Hver klasse ledes av en kontaktlærer og en pedagogisk medarbeider fra Aktivitetsskolen (AKS). I grunnskolen underviser kontaktlæreren mange av undervisningsfagene. Om formiddagen støtter ansatte fra AKS klassene med fem undervisningstimer i uken. På ettermiddagen har AKS-medarbeideren oppsyn med klassen under leksehjelp og prosjektarbeid.

Vårt pedagogiske konsept med en kontaktlærer og en fast tilordnet pedagogisk medarbeider gjør det mulig å følge godt med på utviklingen hos hver enkelt elev og gi dem individuell oppfølging. Dette skaper en trygg og god atmosfære.

• Undervisningen på barnetrinnet i Den tysk-norske skolen i Oslo følger læreplanen for primærtrinnet i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen. Dermed er det til enhver tid mulig å skifte til en skole i Tyskland eller til en annen tysk utenlandsskole.

Selvsagt følger Den tysk-norske skolen i Oslo også den norske Opplæringsloven, slik at man også kan bytte til andre skoler i Norge.

• En stor andel av undervisningen på barnetrinnet foregår på tysk. I fagene norsk og samfunnsfag snakker vi norsk. Fra 4. klasse har elevene dessuten to timer engelskundervisning i uken.

• Tysk: 5 timer i uken

Tysk for elever med tysk som morsmål/fremmedspråk: 2 timer i uken

Matematikk: 5 timer i uken

Norsk: 2–4 timer i uken

«Sachkunde» (natur, miljø og samfunn; på tysk): 2 timer i uken

Samfunnsfag (norsk): 1–2 timer i uken

Engelsk (i 4. klasse): 2 timer i uken

Kroppsøving: 2 timer i uken

Kunst: 2 timer i uken

Musikk: 1 time i uken

Klassens time: 1 time i uken

Barneskolekor (frivillig deltakelse 2. – 4. klasse): 1 time i uken

• Kjernetiden er vanligvis fra kl. 08:45 til 13:30.

1. time: kl. 08:00–8:45

2. time: kl. 08:45–9:30

Friminutt: kl. 09:30–9:45

3. time: kl. 09:45–10:30

Frokostpause: kl. 10:30–10:45

4. time: kl. 10:45–11:30

Storefri: kl. 11:30–12:00

5. time: kl. 12:00–12:45

6. time: kl. 12:45–13:30

• Ettersom Den tysk-norske skolen i Oslo er et helhetlig undervisningstilbud fra barnehagen til videregående, er det en harmonisk overgang fra grunnskolen til det som i Tyskland er kjent som sekundærtrinnet, altså fra fjerde til femte klasse. Tett kontakt mellom lærerne bidrar til å gjøre overgangen jevn og problemfri for elevene.

• Den tysk-norske skolen er dypt integrert i sine omgivelser. Vi tar del i hverdagslivet i den norske hovedstaden og benytter byens kultur- og idrettstilbud. Vi besøker museer, biblioteker, teaterforestillinger og idrettsarrangementer.

Vi følger både norske og tyske tradisjoner. Det kan være anledninger som f.eks. martinsmesse, luciadagen, nissefest, juletrefest og karneval, og ikke minst den tyske gjenforeningsdagen og 17. mai – vi feirer viktige tradisjoner fra begge land.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Leder barneskole

Silke Stracke