Byttet til en annen skole, kom tilbake etter to måneder

Helena, tidligere elev ved Den tysk-norske skolen i Oslo, synes det er mange fordeler med en mindre skole. Det sosiale miljøet er trygt, lærerne gir deg tilpasset opplæring og du har en stemme med mulighet til å påvirke hverdagen din.

Helena, tidligere elev ved Den tysk-norske skolen. Foto: Privat.

Forskning viser at en god lærer-elev-relasjon bidrar til økt motivasjon og mindre fravær i skolen. Skoleelever har behov for sosial støtte og en følelse av tilhørighet. Med mindre klasser og tett samarbeid mellom lærerne og elevene, er dette noe Den tysk-norske skolen lykkes med.

- Lærerne bryr seg virkelig om elevene på Den tysk-norske skolen. De vil at vi skal lykkes. Alle ble godt kjent i klassen og vi fikk et nært forhold til lærerne, sier Helena som har gått på Den tysk-norske skolen fra barnehage til videregående.

Tett og trygt miljø

De små klassene gjorde at alle kjente hverandre godt og miljøet var trygt. Det er naturlig at elever ønsker seg etterhvert miljøforandring når de starter på ungdomsskolen. Noen velger da å bytte til en annen skole i byen. Det samme skjedde i Helenas klasse. Helena fulgte etter, men oppdaget raskt at gresset ikke var grønnere på den nye skolen.

- Jeg byttet tilbake igjen etter to måneder. Det var helt greit på den andre skolen, men jeg savnet det flerspråklige miljøet og den tette oppfølgingen fra lærerne. Da jeg trengte et større miljø valgte jeg heller å engasjere meg i aktiviteter utenfor skolen, som håndball og Elevorganisasjonen. På denne måten fikk jeg et større nettverk utenfor skolen, sier Helena.

Tilpasset opplæring og nært forhold til lærerne

Siden klassene er små får elevene tilpasset opplæring og tett oppfølging fra lærerne. De engasjerer seg i elevenes arbeid og blir godt kjent med elevenes styrker og svakheter. Sliter en elev med noe så plukker læreren dette opp, og på samme måte legger lærerne merke til hva de ulike eleven interesserer seg for.

- Vi ble virkelig sett. På godt og vondt. Ingen kunne gjemme seg vekk i timen, så det nyttet ikke å glemme leksene. Vi ble motivert til å være aktive i timen, og vi lærte å ta ansvar for arbeidet vårt og levere det vi skulle. Det tenker jeg er god trening før studier og arbeidsliv, sier Helena.

Elevers påvirkningskraft

Helena likte også godt at elevene fikk muligheten til å påvirke skolehverdagen sin. Det var kort vei til rektors kontor, og her banket hun gjerne på døren hvis hun ønsket å endre på noe. I 10. klasse innførte klassen hennes både skoleball og operasjon dagsverk.

- På en liten skole kan du bidra til forbedring og forandring. Vi lærte at vi hadde muligheten til å påvirke og gjøre en forskjell. Læreren så deg alltid i timen, men du ble også sett og tatt på alvor hvis du ønsket å forandre noe. På Den tysk-norske skolen utviklet jeg meg både faglig og sosialt, sier Helena.

Ta kontakt her for mer informasjon om skolen vår.

Kilde forskning lærer-elev relasjon: Læringssenteret ved Universitetet i Stavanger

Mari Westrheim