Skole > Skolemiljø

Skolemiljø

I henhold til den norske Opplæringsloven har alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø som skal fremme helse, trivsel og læring. Ingen elever skal utsettes for mobbing, fornærmelser eller negative handlinger, verken fra medelever, lærere, ansatte eller andre voksne.

Skoleledelsen og styret ved Den tysk-norske skolen i Oslo bærer ansvaret for at alle elever skal oppleve skolemiljøet som trygt og godt. De har også ansvaret for å forebygge og etterforske mobbing og andre krenkelser. Det gjelder både for skoleveien, i skoletiden og på AKS/SAKS, samt ved alle andre aktiviteter og prosjekter som organiseres av skolen.

• Vi i Den tysk-norske skolen i Oslo ser vi på oss selv som et fellesskap der elevene, skolens medarbeidere og de foresatte samarbeider tett. Vi føler i like stor grad åpenhet og respekt overfor den norske, tyske og andre kulturer.

Med vår utdanning og pedagogikk vil vi i Den tysk-norske skolen i Oslo utvikle flerspråklige, verdensåpne og ansvarsbevisste personligheter med fundert kunnskap, sosial kompetanse, kreativitet og empati.

• Utvalget arbeider for å sikre et trygt og positivt skolemiljø ved Den tysk-norske skolen i Oslo, og består i første rekke av elever og foresatte ved skolen. I tillegg er lærere, skoleansatte, skoleledelsen og en representant fra styret med i utvalget.

Skolemiljøutvalgets oppgave er å styrke samarbeidet mellom alle deltakergrupper for å forbedre miljøet på skolen. SMU fungerer som rådgivende organ som bringer bekymringer og forslag videre til skolens ledelse.

• Skolens ledelsesgruppe har ansvaret for at alle som jobber på skolen er bevisste om sin forpliktelse til å bidra til et trygt og positivt skolemiljø.

På Den tysk-norske skolen i Oslo har vi følgende kommunikasjonveier:

• Grunnleggende informasjon og nyheter om miljøet på skolen og i enkelte klasser kommuniseres fra skoleledelsen til alle medarbeidere ved skolen i planleggingsuken før skolestart

• Grunnleggende og ny informasjon kommuniseres fra skoleledelsen til alle ansatte i AKS/SAKS i løpet av de første skoleukene

• Skoleledelsen informerer dessuten elevrådet og foreldreutvalget (FAU) i enkeltmøter

• Elevrådsrepresentantene og foreldrerepresentantene formidler informasjonen videre

• Oppdatert informasjon deles med skolefellesskapet fortløpende

• Hver dag gjør vi vårt beste på alle områder for at skolemiljøet skal bli enda bedre:

• Lærerkollegiet er seg bevisst sin funksjon som forbilde og sitt ansvar for at fellesskapet skal være trygt og godt for alle, og handler i tråd med det.

• Styret for Den tysk-norske skolen i Oslo informeres regelmessig fra skoleledelsen om arbeidet med sikre et godt skolemiljø, og involveres ved behov

• Styret har ansvaret for at Den tysk-norske skolen i Oslo følger Opplæringsloven

• AKS/SAKS, elevrådet og FAU engasjerer seg for å støtte opp om fellesskapsfølelsen og styrke integreringen av alle elever ved skolen

• Den tysk-norske skolen i Oslo har utarbeidet et konsept som retter seg mot alle medlemmer i skolesamfunnet. Det omfatter bl.a. en oversikt over inklusjonstiltak og forebyggende tiltak som årlig gjennomføres ved skolen.

En gang i året gjennomføres en Forebyggende Uke på skolen for å styrke det psykiske og fysiske velværet hos barn og unge. Temaer som tas opp i denne uken kan f.eks. være hvordan vi omgås hverandre, omgang med medier, narkotikamisbruk, seksualitet eller stressmestring. Forebyggende Uke omfatter både arrangementer på skolen og informasjonstiltak for de foresatte.

• Åpen og konstruktiv kommunikasjon mellom elever, lærere, foresatte og skoleledelse er grunnlaget for et godt skolemiljø. Ikke nøl med å ta kontakt med oss hvis du observerer noe som ikke er forenlig med et trygt og positivt skolemiljø.

Kontaktopplysninger til lærere og ansatte ved Den tysk-norske skolen i Oslo finner du på innloggingsområdet på nettstedet vårt.

Ved sosialpedagogiske spørsmål står dessuten vår sosiallærer Birgit Korneliussen til disposisjon for elevene, foresatte og skolens ansatte. Hun har regelmessige besøkstider sammen med skolens spesialpedagog Silke Stracke, som er kontaktperson for skolefaglige spørsmål.

Også Janosch Kümstedt, vår fast ansatte mediepedagog, er tilgjengelig daglig for elever, foresatte og ansatte ved skoen.

• Den tysk-norske skolen i Oslo samarbeider med følgende eksterne institusjoner:

• Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen)

• Helsesykepleier

• Helsestasjon Frogner
      • Barnevernet

• Oslo Kommunes Mobbeombud

• BuP – barne- og ungdomspsykiatrien (ved individuelle utfordringer)

• Forebyggende avsnitt ved Majorstuen politistasjon

Vi venter for øyeblikket på å få bekreftet et samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste i Oslo (PPT).

Har du spørsmål eller forslag angående skolemiljøet?

Sosiallærer

Birgit Korneliussen