Skole > Videregående trinn

Videregående trinn (Sekundarstufe II)

Videregående skole begynner i tiende klasse. For elever som følger «Realschule»-løpet, ender skolen etter eksamen dette året, og de oppnår en såkalt «mittlerer Schulabschluss». For gymnaselevene er tiende klasse en innføringsfase til videregående trinn. I ellevte og tolvte klasse forberedes elevene på avsluttende eksamener for et tysk «abitur». Når 12. klasse og abitur-eksamener er bestått, mottar elevene ved Den tysk-norske skolen i Oslo både et norsk vitnemål og «Deutsches Internationales Abitur».

• På videregående trinn er det for øyeblikket ca. 60 elever fordelt på tre klasser. Størrelsen på klassene varierer mellom 17 og 21 elever.

Hver klasse har sin egen kontaktlærer. I tillegg har de forskjellige faglærere. Lærerne holder hverandre oppdatert og utveksler løpende informasjon om utviklingen i de forskjellige klassene. Dessuten har de regelmessige samtaler om individuelle utviklingsnivåer.

• Undervisningen på ungdomstrinnet og videregående trinn ved Den tysk-norske skolen i Oslo følger læreplanen i den tyske delstaten Thüringen. Det gjør det for eksempel mulig å bytte til en skole i Tyskland eller til en annen tysk utenlandsskole.

Selvsagt følger Den tysk-norske skolen i Oslo også den norske Opplæringsloven, slik at man også kan bytte til andre skoler i Norge.

• Den tysk-norske skolen i Oslo er preget av kontinuitet. Elevene ved skolen holder sammen i det samme klassefellesskapet gjennom hele skolegangen, uavhengig av hvilken eksamen de ender opp med.

Elever som bestemmer seg for å ta realskoleeksamen, evalueres etter en egen målestokk. Etter å ha bestått eksamen i slutten av tiende klasse, får de det tyske vitnemålet «Mittlerer Schulabschluss».

• Etter å ha fullført tolvte klasse og bestått alle eksamener, mottar elevene ved Den tysk-norske skolen i Oslo et norsk vitnemål og et tysk internasjonalt Abitur (DIAP).

Videregående trinn omfatter de tre skoleårene tiende, ellevte og tolvte klasse. Tiende klasse er å anse som en innføringsfase, og tilsvarer VG1 i det norske systemet. Klasse elleve og tolv (tilsvarer VG2 og VG3) er en kvalifiseringsfase frem til Abitur. I slutten av 12. klasse avholdes skriftlige og muntlige eksamener.

• 10. klasse (VG1)

• Geografi

• Kunst

• Musikk

• Fransk I

11. klasse (VG2)

Obligatoriske fag:

• Matematikk (R1)

• Kunst eller musikk

Valgfag (minst to fag):

• Fransk II

12. klasse (VG3)

Obligatoriske fag:

• Matematikk (R2)

• Kunst eller musikk

• Etikk

Valgfag (de samme fagene som i 11. klasse er obligatoriske):

• Fransk III

• Skriftlig eksamen

Disse eksamenene avlegges ved slutten av 12. klasse.

Obligatorisk:

• Norsk

Valgfritt (et av fagene):

Muntlig eksamen

Obligatorisk (et av fagene)

• Samfunnsfag

Valgfritt (et av fagene som ikke har hatt skriftlig eksamen):

• 1. time: kl. 8:15 – 9:00

2. time: kl. 9:00 – 9:45

Friminutt: kl. 9:45 – 10:00

3. time: kl. 10:00 – 10:45

4. time: kl. 10:45 – 11:30

Friminutt kl. 11:30 – 12:00

5. time: kl. 12:00 – 12:45

6. time: kl. 12:45 – 13:30

Friminutt: kl. 13:30 – 13:40

7. time: kl. 13:40 – 14:25

8. time: kl. 14:25 – 15:10

• Elever på videregående trinn deltar hvert år i forskjellige prosjekter, som f.eks. «Model United Nations» i Kiel. I tillegg tilbys prosjektreiser til Tyskland, Frankrike og USA, samt utveksling med andre tyske utenlandsskoler i Europa.

• På videregående trinn reiser elevene vanligvis på skoleturer. I tiende klasse går turen til Berlin, noen ganger sammen med elever fra Den franske skolen i Oslo. I ellevte klasse reiser elevene til et engelskspråklig land.

• For opptak til videregående trinn på Den tysk-norske skolen i Oslo forutsettes tysk som morsmål eller minst på C1-nivå iht. den felles europeiske referanserammen.

Påmeldingsfristen for å starte i tiende klasse er 1. mars, men det er mulighet for å finne spesielle løsninger etter avtale med rektor.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Leder videregående trinn (Sekundarstufe II)

Katharina Misgajski

Sekretariat videregående trinn