Derfor valgte Eivind og Ida Den tysk-norske barnehagen for sine barn

Til tross for at de begge er norske og har ingen familiær tilknytning til Tyskland, valgte Eivind Michael Skretting og Ida Karine Gullvik den tysk-norske barnehagen for døtrene Hedda (5) og Alma (2). Det er et valg de ikke har angret på. Nå har begge barna flere tyske ord i vokabularet, og de anbefaler barnehagen til andre norske foreldre.

Ida Karine Gullvik, Alma, Hedda og Eivind Michael Skretting.

- Barna lærer perfekt tysk uttale helt fra starten. Det er morsomt, og nesten litt frustrerende at vi ikke kan følge opp det uttalenivået. Jeg kan nok flere tyske ord enn eldstemann, men ordforrådet og lydforståelsen er bedre hos henne for lengst, smiler Eivind.

Hatt et sterkt ønske om Den tysk-norske skolen helt siden barndommen

Han har selv studert i Tyskland, og kan en del tysk, men bortsett fra det har ikke foreldrene noen forbindelse til Tyskland enn at de har feriert der en god del i løpet av oppveksten. Deres eldste datter Hedda gikk først i norsk barnehage, før hun begynte sammen med lillesøster Alma i Den tysk-norske barnehagen i fjor høst. For Eivind var dette noe han hadde ønsket i lang tid.

- Mest på grunn av at jeg som barn gikk på Musikkskolen Barratt Due, og hadde da en venn på Den tysk-norske skolen. Han skrøt veldig av skolen, og siden den gang har jeg tenkt at dersom jeg fikk barn en gang ville jeg at de skulle gå der. I tillegg synes jeg det er veldig lurt å lære et ekstra språk så godt at det nærmest blir et morsmål, sier han.

Absolutt for norske barn og foreldre

De forstår at mange kan ha den oppfatning om at man må ha tyske foreldre eller ha en form for tysk tilknytning dersom man skal begynne i Den tysk-norske skolen. De får selv ofte spørsmålet om de er tyske når de sier at de har barn som går der.

- All offisiell kommunikasjon fra barnehagen er på begge språk, så selv om du som foreldre ikke kan tysk, vil du kunne klare deg helt fint, understreker de.

Ble tatt godt imot av engasjerte pedagoger

For Hedda ble selvsagt overgangen størst, men den gikk overraskende bra.

- Vi snakket med henne i forkant om at det ville bli gøy å få lov til å lære et ekstra språk, og vi tror at hun synes ideen var litt kul. Samtidig var overgangen tung i starten med nye folk, mye informasjon og et nytt språk hun skulle lære seg. Men de var flinke til å ta henne godt imot, og hun kom seg raskt inn i barnehagemiljøet hvor hun fikk venner og trivdes godt, sier de.

Tschüss mamma!

For minstemann på to år, var det veldig uproblematisk.

- Alma knyttet seg fort til en voksen på avdelingen som snakket norsk. Men vi merket også at når hun i løpet av det første halvåret begynte å plukke opp en del ord, så gjorde hun det både på norsk og tysk. Vi hører ikke så mye av det tyske hjemme, men i barnehagen sier de at hun snakker mye tysk også. Hun har trivdes kjempegodt helt fra starten. Det er ikke noe problem når vi leverer henne om morgenen. Da sier hun “Tschüss mamma”, og er raskt inne i leken, smiler Ida.

God oppfølging av voksne som virkelig ser barnet ditt

Det de er spesielt godt fornøyd med i Den tysk-norske barnehagen er at begge barna har hatt stabile, trygge voksne på avdelingene sine som har tatt veldig godt vare på barna. De har blitt sett og blitt fulgt godt opp.

- De er erfarne pedagoger som jobber her, og de ansatte har overskudd og kontroll. I tillegg har det vært god kommunikasjon med barnehagen, og de har tydelige planer som blir fulgt opp, sier de.

Ønsker å gå videre på Den tysk-norske skolen

Så lenge døtrene trives er tanken at Hedda og Alma skal gå videre på Den tysk-norske skolen.

- Det internasjonale aspektet er selvsagt bra med tanke på fremtidige utdanningsmuligheter, men for oss har det vært viktigere at barna våre kan kommunisere på tysk og lese bøker fra Tyskland. Vår tanke var først og fremst at for å gå på Den tysk-norske skolen, så må de kunne tysk, og da er det fint om de lærer dette allerede i barnehagen. Så får vi se hvor lenge de vil følge det løpet og om de trives. Vi er i alle fall kjempefornøyd med barnehagen og vil definitivt anbefale den til andre norske foreldre.

Vi synes den er fantastisk fin!

Har du spørsmål om barnehagen eller skolen? Ta gjerne kontakt med oss her for en prat!

Mari Westrheim